Bienala Tinerilor Artisti 2010

de Ana Elefterescu

„Police the police” a fost conceptul celei de-a patra editii a Bienalei Tinerilor Artisti de la Bucuresti, incheiate pe 7 noiembrie. Timp de aproape o luna, evenimentul a reunit in incinta Palatului Stirbei peste 60 de artisti din 20 de tari, intr-o expozitie care a adus laolalta mijloace artistice consacrate – fotografie, desen, sculptura – si experimente artistice contemporane – instalatii multimedia, forme de arta relationala etc. O particularitate a editiei din acest an a fost introducerea sectiunilor de fotojurnalism si de film, neobisnuite in cadrul unei bienale artistice, insa incadrandu-se bine in cadrul conceptului propus.

Ce inseamna „Police the Police”? Dincolo de efectul stilistic, jocul de cuvinte trimite la asocierea a doua concepte: cel de „supraveghere”, avand deja o istorie in arta moderna si contemporana si conceptul mai nou si complementar de „subveghere”. Explicat ca o „apropriere a instrumentelor opresorului”, termenul conduce la ideea unei „stari de veghe” permanente a celor supravegheati, mereu gata de interventie in cazul unor derapaje ale politiei sau ale celorlalte mijloace ale autoritatii.

La nivel artistic, directiile abordate au fost foarte diferite, pe masura unei teme atat de ofertante. In filmul „In Seach of the Suspicious”, Marc Bijl (Germania) impreuna cu un amic „se joaca de-a autoritatea” deghizati in falsi politisti in cautarea unor bombe intr-o statie de metrou din Berlin, performance incheiat de un turist prin apelul la politia reala. Proiectele altor artisti exploreaza o serie de mituri contemporane – de exemplu, ideea manipularii si a falsificarii informatiei (Oliver Laric – Germania, Maxim Liulca – Republica Moldova/Romania s.a.), a amenintarii retelelor sociale online (Gordan Savicic – Austria, Christoph Wachter/Mathias Jud – Germania/Elvetia), a auto-supravegherii (Olivia Mihaltianu – Romania) – sau „testeaza” simbolurile asociate unor forme de autoritate (Vlad Nanca – Romania). In alta directie s-au situat lucrarile revendicate din „traditia” supravegherii asociate cu diferite sisteme politice (Teodor Graur, Nicu Ilfoveanu s.a. – Romania, Nemes Csaba – Ungaria, Gaylan Abdullah Ismail – Irak etc.).

In sectiunea dedicata filmului, publicul a putut (re)vedea noua scurt-metraje romanesti si lung-metrajul „Politist, adjectiv”, in timp ce sase jurnalisti romani au avut expuse fotografiile de presa, intr-o incercare de a testa gradul de intrepatrundere ale acestor „brese” cu arta contemporana.

Share on Facebook

Tags: , , , , , , , , , ,
Posted in SLIDER, VIZUAL | No Comments »

November 17, 2010

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*